Zarówno placówki szpitalne, jak i przychodnie nieustannie dążą do wdrażania świeżych i kreatywnych pomysłów, które pomogą zrealizować zmiany w służbie zdrowia. W miarę rozwoju branży opieki zdrowotnej potrzebna jest swego rodzaju ewolucja szpitali. Potrzeby rosną — opieka zdrowotna ma być niedroga, wygodna i skierowana przede wszystkim na indywidualne potrzeby pacjenta. Jakie są dobre praktyki związane ze zmianami w służbie zdrowia?
Sugestie pracowników szpitala w wirtualnej skrzynce
Zarządzający szpitalem Memorial Hermann Health System w Houston uznali, że to właśnie ludzie pracujący w pierwszej linii z pacjentem — bezpośrednio przy jego łóżku, często mają najlepsze pomysły na zmiany. Dlatego uruchomiono tam inicjatywę o nazwie iGenerate, wirtualną skrzynkę sugestii, w której pracownicy są zachęcani do zgłaszania swoich najlepszych pomysłów.
Są w niej zbierane wszelkie rady personelu na polepszenie procesów szpitalnych w tym: usprawnianie operacji, zwiększanie przychodów i obniżanie kosztów. Każdy pomysł, który zostaje zgłoszony, jest weryfikowany przez zespół nadzorujący, a ciekawe koncepcje, które jednocześnie można wdrożyć, są wprowadzane tak szybko, jak to możliwe. Takie innowacyjne podejście w prosty i niedrogi sposób pozwala placówce sprawować lepszą opiekę nad pacjentem, zapewniając tym samym więcej korzyści dla samego szpitala.
Platforma iGernerate szybko stała się nieocenionym portalem do burzy mózgów świeżych pomysłów i wprowadzania zmian w zarządzaniu placówką. Pracownicy często korzystali z okazji, aby podzielić się swoimi opiniami, zalewając portal setkami sugestii. Świadczy to o tym, że pracownicy szpitala są zaangażowani i chętnie dzielą się swoimi gotowymi rozwiązaniami i nowymi, kreatywnymi sposobami świadczenia opieki.
Inne organizacje, które korzystały z podobnych wirtualnych skrzynek sugestii, generowały także znaczne oszczędności i przychody.
Imprivata PatientSecure — identyfikacja pacjenta poprzez skanowanie żył
Kolejnym ciekawym pomysłem z Ameryki jest innowacja wdrożona przez jednostkę CoxHealth w Springfield. Zarządzający tą placówką postanowili wyeliminować problemy spowodowane błędną identyfikacją pacjentów. W opiece zdrowotnej niejednokrotnie zdarza się, że istnieje kilku pacjentów z tym samym imieniem i nazwiskiem. Jest to spory problem w USA, gdzie liczba populacji jest bardzo duża, ale i polska służba zdrowia także zmaga się z problemami wynikającymi z błędnej identyfikacji pacjenta.
Rzeczą oczywistą jest, że, najważniejszym celem bezpieczeństwa pacjentów jest ich właściwa identyfikacja. Dlatego też w szpitalu CoxHealth wdrożono innowacyjny system Imprivata PatientSecure, który wiąże wzór żyły dłoni pacjenta z jego dokumentacją medyczną. Wzorzec żyły dłoni każdego człowieka jest unikatowy i niezmienny przez całe życie, co czyni technologię rozpoznawania żył idealną metodą do identyfikacji pacjentów.
System ten eliminuje całkowicie problem identyfikacji, zapewniając, że poprzez skanowanie dłoni właściwy pacjent jest zawsze podłączony do odpowiedniej dokumentacji medycznej. Zmiany w służbie zdrowia zostały wprowadzone kilka miesięcy temu i cieszą się ogromnym uznaniem w szpitalu.
Circle — kompleksowa aplikacja
W USA również powstaje coraz więcej grup innowacyjnych, które wspólnie z lekarzami i klinicystami tworzą nowe rozwiązania, przyczyniając się do zmian i lepszego funkcjonowania służby zdrowia. Jedną z nich jest Grupa Providence St. Joseph Health, budująca technologię, dzięki której zdrowie i opieka zdrowotna stają się bardziej dostępne, wygodne i spersonalizowane.
Jednym z ich głównych sukcesów jest aplikacja Circle — spersonalizowane źródło informacji. To rozwiązanie, dzięki któremu można zarządzać potrzebami zdrowotnymi matek, ojców, dzieci i starzejących się rodziców na jednej wspólnej aplikacji. Użytkownicy uzyskują dostęp do narzędzi wspomagania decyzji, modułów edukacyjnych, planów opieki i przypomnień o szczepieniach, wizytach lekarskich oraz profilaktyce zdrowotnej. Aplikacja jest ściśle powiązana z dokumentacją medyczną pacjenta i z powodzeniem wspomaga już ponad 30 placówek w USA.
Powyższe przykłady nie tylko prezentują nowości, jakie można znaleźć dziś dla polepszenia zarządzania placówką medycznym — to także dowód na to, że takie rozwiązania się sprawdzają i przynoszą ze sobą wiele wymiernych korzyści. Czy możemy liczyć na to, że będą to zmiany w polskiej służbie zdrowia 2019? Czy służba zdrowia w Polsce jest gotowa na takie zmiany? Obserwujmy!
Opracowanie własne/Redakcja
Źródło: