Przetargi lekowe niejednokrotnie są porównywane do loterii. Jednak czy na pewno są aż tak nieprzewidywalne? Firma Lideo opublikowała cykl 5. faktów i mitów na temat postępowań medycznych, w których obala tę teorię. Dziś podsumowanie pierwszej części – czyli pod lupę bierzemy: aktywność, skuteczność i utracone szanse producentów leków.
Aktywność i skuteczność producenta
Aktywność producenta to nic innego jak ilość postępowań, w których została wystawiona dana molekuła producenta. Natomiast skuteczność definiujemy jako ilość wygranych pozycji w stosunku do ilości wystawionych. Jaka występuje korelacja pomiędzy tymi wartościami? Otóż aktywność producenta wpływa na jego skuteczność w przetargach. Czyli innymi słowami: ilość prób zwiększa prawdopodobieństwo wygranej. Jeśli zwiększysz ilość przetargów, do których przystępujesz, zwiększysz swoje szanse na wygraną.
Utracone szanse w przetargach lekowych
Jednym z przedstawianych faktów jest stwierdzenie, że spadek aktywności zwiększa utracone szanse na wygraną w przetargu. Pomimo doświadczenia i często tzw. dobrego „wyczucia”, producent nie zawsze ma pełną wiedzę, gdzie ma szansę na wygraną w przetargu. Posiadając dane historyczne i je analizując, możliwe jest zbadanie na jakich innych obszarach dany produkt ma szansę wygrać w przetargu. Z pomocą przychodzą narzędzia Business Intelligence. Poniżej zamieściliśmy wizualizację z narzędzia analitycznego Scula, która pokazuje zależność pomiędzy aktywnością, skutecznością i utraconymi szansami producenta.

Całe case study rynkowe oparte na tym wykresie zostało omówione w podast’cie LideoTalks.
Scula – narzędzie BI dla firm farmaceutycznych
Bazując na posiadanych danych, Zespół analityków Lideo tworzy raporty Scula w przystępnej formie interaktywnych wizualizacji. Raporty dedykowane są dla producentów leków i opierają się o substancje czynne/molekuły.
Scula pomaga lepiej przygotować się do przetargów lekowych, wprowadzać na rynek nowe preparaty, optymalizować działania i szukać nowych perspektyw biznesowych. Szczegółowa analiza trendów rynkowych pozwoli na minimalizację ryzyka popełnienia błędu i maksymalizację przewagi konkurencyjnej. Dzięki narzędziu klasy BI producenci leków mogą podejmować racjonalne decyzje biznesowe i dopasowywać strategię do nowych rynkowych trendów. Okazuje się, że nawet w przetargach lekowych jest miejsce na nieszablonowe myślenie.
Wszystkich związanych z środowiskiem leków zapraszamy do grupy na portalu LinkedIn:
Firmy farmaceutyczne | Przetargi szpitalne | Business Intelligence, na której znajdziecie więcej informacji branżowych.