Medycyna na odległość, czyli telemedycyna jest formą świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej, którą łączy ze sobą elementy telekomunikacji, medycyny oraz informatyki. Przy zastosowaniu nowoczesnych technologii pozwala m.in. znosić bariery geograficzne, wykonać diagnozę na odległość, przesyłać obrazy wysokiej rozdzielczości, a nawet przeprowadzać operacje na odległość. W ostatnim czasie, Centrum Medyczne Damiana zleciło wykonanie raportu „Prywatna oraz publiczna służba zdrowia – opinie Polaków nt. jakości świadczonych usług”. Co wynika z tego raportu?
Polacy chcą telemedycyny!
Opublikowany raport przedstawił dość smutną rzeczywistość dotyczącą telemedycyny w Polsce. Niespełna 3 proc. chorych, korzystających z usług NFZ-tu, ma sposobność wykonywania konsultacji lekarskiej na odległość (tzw. konsultacji zdalnej lub inaczej mówiąc online).
Zdecydowanie więcej, bo aż 27 proc. ankietowanych ma możliwość korzystania ze zdalnej konsultacji, jednak dotyczy to tylko pacjentów korzystających z prywatnej opieki medycznej. Jakie zdanie na ten temat mieli pacjenci, którzy w swoim medycznym pakiecie nie posiadają takiej usługi? Większość z nich, bo aż 66 proc. jest chętna, aby na co dzień móc korzystać z usług telemedycyny.
Najbardziej chętną grupę pacjentów, którzy chcieliby korzystać z telemedycyny, stanowiły osoby po 40 roku życia. Około 27 proc. ankietowanych stwierdziło, że raczej nie potrzebują korzystać z usług telemedycyny. Jeśli chodzi natomiast o pacjentów prywatnej służby zdrowia, tylko 1 z 10 ankietowanych, powiedział, że raczej nie chce korzystać z takiej opcji.
Telemedycyna w Polsce – stan aktualny
W ramach coraz to nowszych standardów, placówki medyczne starają się zapewnić jak najlepsze, kompleksowe usługi swoim pacjentom. Wiele oczywiście zależy od panujących trendów, czyli od wprowadzania coraz nowszych modeli dostawy usług medycznych.
Bardzo dobrym przykładem dopasowania się do bieżących potrzeb oraz oczekiwań pacjentów jest wprowadzenie telemedycyny do standardowej oferty. Nie jest to jednak prosty proces – najpierw należy zainwestować w nowoczesne cyfrowe innowacje, bez których telemedycyna nie jest w stanie poprawnie funkcjonować.
Uzyskane wyniki w raporcie pokazują, że większość Polaków chciałoby mieć możliwość korzystania z usług telemedycznych, np. z konsultacji z lekarzem przez telefon lub Skypa. Według Marka Kubickiego, Członka Zarządu w Centrum Medycznym Damiana, “standardem współczesnej opieki medycznej powinna być dostępność specjalistów maksymalnie w ciągu 48h od umówienia wizyty i placówki medyczne powinny dbać, aby był on zachowywany”.
Szybka i skuteczna (tele)medycyna
Telemedycyna mogłaby być szczególnie pomocna i przydatna np. w przypadku osób chorych przewlekle. Po każdej wizycie lekarskiej, jak to najczęściej bywa, osoby chore przewlekle umawiają się na kolejną, tylko po to, aby ponownie uzyskać kolejną receptę, bądź skierowanie na badanie kontrolne. Gdyby w takiej placówce medycznej istniała usługa konsultacji zdalnej, medyk podczas niej, miałby wgląd w dokumentację pacjenta i mógłby wypisać kolejną receptę lub skierowanie.
Przekazywanie wytycznych lekarskich oraz obserwacja stanu zdrowia pacjenta online to przede wszystkim bardzo wygodne rozwiązanie dla wszystkich chorych. Co bardzo istotne podczas konsultacji zdalnej, pacjent nie musi wychodzić z domu oraz nie musi oczekiwać na wizytę w (ciągle długich) kolejkach. Podczas zdalnej konsultacji chory otrzyma taką samą poradę lekarską jak w przychodni, tylko w bardzo krótkim czasie i zdecydowanie w większym komforcie.
Po zakończeniu konsultacji online medyk może przesłać choremu podsumowanie wizyty, swoje zalecenia, a nawet pliki z informacjami dotyczącymi przygotowania np. do badań.
Przedstawione wyniki w raporcie sugerują, że Polacy są bardzo zainteresowani usługami i możliwościami, jakie daje telemedycyna. Ma szereg zalet, z których pacjenci mogliby korzystać każdego dnia. Jednak czy wszystkie placówki medyczne są na to gotowe?
Opracowanie własne/Redakcja
Źródło: