Pandemia koronawirusa to globalne wyzwanie, które wymaga globalnych rozwiązań. Od jej momentu wybuchu trwa nieustanny boom na telemedycynę. Zdalna opieka nad pacjentem, czy udzielanie telekonsultacji lekarskich od kilku miesięcy pozwala funkcjonować przychodniom oraz szpitalom.
Wpływ COVID-19 na rozwój telemedycyny
COVID-19 przyczynił się do wzrostu zainteresowania rozwiązaniami z zakresu e‑zdrowia. Pandemia uświadomiła wszystkim, że dostępne już metody i rozwiązania techniczne można w pełni wykorzystać. Według danych firmy Kry, która specjalizuje się w telemedycynie, tylko do czerwca bieżącego roku zainteresowanie cyfrowymi konsultacjami z lekarzami pierwszego kontaktu wzrosło o rekordowe 115 proc.
Ograniczenie bezpośrednich kontaktów, a jednocześnie potrzeba dostępu do usług medycznych spowodowała bardzo szybki rozwój telemedycyny i korzystania z systemów e‑zdrowia. Zdalne monitorowanie stanu zdrowia pacjenta, przekazywanie zaleceń przez lekarzy podczas telekonsultacji, otrzymywanie e-recept na telefon bez wychodzenia z domu, to tylko kilka z wielu zalet szybkiego rozwoju telemedycyny.
Korea Południowa jest idealnym przykładem kraju, w którym pandemia COVID-19 zmieniła całkowite podejście do usług telemedycznych. Pomimo iż kraj ten jest bardzo dobrze rozwinięty technologicznie, a mieszkańcy na co dzień korzystają z rozwiązań teleinformatycznych, kontakt telemedyczny był zabroniony.
Sytuację tą zmieniła pandemia koronawirusa. Co ciekawe dzięki powszechnemu korzystaniu z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, Korea Południowa doskonale sobie radzi z identyfikacją i monitorowaniem przypadków zakażenia COVID-19.
Korzyści z telemedycyny podczas pandemii koronawirusa
Od momentu wybuchu COVID-19 telemedycyna wnosi bardzo znaczący wkład w opiekę zdrowotną. Stale ewoluuje jako odporny oraz wszechstronny mechanizm zapobiegawczy.
Telemedycyna umożliwia pacjentom, szczególnie pacjentom z objawami, pozostawanie w domu i interakcję z lekarzami za pośrednictwem wirtualnych sieci. Odgrywa tym samym bardzo istotną rolę, ponieważ pomaga zminimalizować przenoszenie infekcji na duże populacje i na personel medyczny. Ponadto daje możliwość podziału pacjentów na kategorie. Tych wymagających natychmiastowej pomocy i pozostałych, którzy nie wymagają niezwłocznej interwencji.
Kolejną korzyścią telemedycyny podczas pandemii jest pomoc w codziennym leczeniu pacjentów z przewlekłymi chorobami o znacznym ryzyku. Dla osób o słabej odporności wirus stanowi wielkie niebezpieczeństwo.
Korzystając z telemedycyny do przeprowadzania telekonsultacji medycznych, lekarze mogą ich chronić, zapobiegając ekspozycji na koronawirusa. Ciągła współpraca na linii lekarz-przewlekły pacjent, również powinna zmniejszyć ryzyko dalszego rozwoju chorób przewlekłych.
Medycyna na odległość – wideo i telekonsultacje medyczne
Szeroki dostęp do internetu i dynamiczny rozwój nowych technologii wypływają m.in. na jakość i dostępność usług medycznych. Nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia ws. świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej z 31 października 2019 r. wprowadziła telekonsultacje lekarskie.
Wideo i telekonsultacje medyczne nie są rozwiązaniem nowym. Przed pandemią koronawirusa często korzystali z nich m.in. mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Dzięki nim pacjenci uzyskują łatwiejszy dostęp do specjalistycznej opieki medycznej.
To rozwiązanie znacznie skraca czas oczekiwania na fachową poradę medyczną i również wpływa na zmniejszenie kolejek w stacjonarnych placówkach medycznych. Chorzy mają dostęp do medyków wielu specjalizacji, także tych rzadkich. Jedną z platform wspierającą tego typu kontakt z lekarzem przygotowała polska marka Medicalls.
Telekonsultacje lekarskie przyspieszają diagnostykę i pozwalają szybko uzyskać rozwiązanie swojego problemu. Czy gdy skończy się czas pandemii, telemedyczny efekt obecnej sytuacji okaże się zjawiskiem trwałym?
Opracowanie własne/Redakcja
Źródło: