Już niebawem wszystkie Szpitalne Oddziały Ratunkowe czekają duże modyfikacje. Nowy projekt rządu, który trafił już do konsultacji, usystematyzować ma sytuację szpitalnych oddziałów ratunkowych. Pomóc w tym ma nowy system TOPSOR, za którego pośrednictwem wszyscy chorzy będą czekać krócej na przyjęcie. Oprócz planowanego już wcześniej triażu wprowadzone będą m.in. bilety dla pacjentów.
Nowy system – TOPSOR
TOPSOR, czyli Tryby Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym to system służący do prowadzenia “segregacji” medycznej w tych jednostkach. Za jego pośrednictwem przetwarzane są dane osobowe, łącznie z danymi obejmującymi stan zdrowia pacjenta, a także dane zawierające czas oczekiwania na udzielenie świadczenia zdrowotnego i liczbie oczekujących osób w szpitalnym oddziale ratunkowym.
Nowy system zacznie w pełni funkcjonować od października bieżącego roku w 76 największych szpitalnych oddziałach ratunkowych, a do końca sierpnia 2020 r., wprowadzony zostanie w pozostałych 156 Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych. Aktualnie w Polsce funkcjonują 232 takie placówki. Nowy system ujednolicić ma funkcjonowanie wszystkich systemów obsługi pacjentów w całym kraju, ponieważ obecnie jakość tej obsługi po prostu jest różna.
Duże zmiany w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych
Nowy projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia dotyczący Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych przekazany został już do konsultacji. Zakłada on uregulowanie sposobu rejestracji pacjentów, a także uregulowanie sposobu “segregacji” medycznej pacjentów. Wszystkie osoby, które trafią na taki oddział, objęte zostaną założeniami ujętymi w projekcie. Dotyczyć będzie to osób przywiezionych przez ratowników medycznych, jak również osób, które na tzw. SOR trafią samodzielnie.
Podczas wizyty na oddziale, pacjent otrzyma bilet z informacją czasu przybycia oraz swój indywidualny numer pacjenta. Projekt zakłada również, że podczas “segregacji” medycznej obowiązywać będzie kwalifikacja do jednej z pięciu możliwych kategorii. Wspomniane kategorie regulować będą czas oczekiwania na kontakt z lekarzem, a także stopień zagrożenia zdrowia i życia. Obowiązywać będą m.in. kategoria czerwona oraz kategoria niebieska.
Kategoria czerwona oznaczać będzie bezzwłoczną konieczność kontaktu z lekarzem, natomiast kategoria niebieska, brak nagłego zagrożenia zdrowotnego. W takim przypadku pacjent będzie musiał poczekać dłużej. Jeśli natomiast stan zdrowia pacjenta nie będzie w ogóle zagrożony, będzie on mógł zostać skierowany do jednostek podstawowej opieki zdrowotnej, nie zajmując kolejki dla tych bardziej potrzebujących.
Lepsza organizacja pracy
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia dotyczy również uporządkowania systemu organizacji pracy w SORach. Według nowych wytycznych na każdym Szpitalnym Oddziale Ratunkowym zabudowany będzie specjalny wyświetlacz. Jego zadaniem będzie informowanie o czasie oczekiwania na kontakt z lekarzem, a także łączna liczba oczekujących chorych.
Z lepszą organizacją pracy wiązać się również będzie przydzielanie do ww. kategorii. Również bardzo istotną kwestię stanowi ilość personelu. Według nowego projektu rozporządzenia, ilość personelu medycznego ma być odpowiednio dostosowana do ilości przyjmowanych pacjentów w poszczególnych kategoriach, a także do maksymalnych czasów oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem.
Wszystkie Szpitalne Oddziały Ratunkowe będą musiały być wyposażone w sprzęt medyczny (m.in. deski ortopedyczne), które w razie potrzeby będą wymieniane z zespołami ratownictwa medycznego. Ma to przede wszystkim usprawnić pracę zespołów ratownictwa medycznego oraz zapewnić szybszą gotowość w razie potrzeby do następnego zgłoszenia.
W przekazanym do konsultacji projekcie znalazła się również m.in. możliwość zastąpienia pielęgniarki oddziałowej-ratownikiem medycznym lub pielęgniarką, koordynujących pracę innych pielęgniarek lub ratowników w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych. Pozostaje czekać na wdrożenie założeń w życie.
Opracowanie własne/Redakcja
Źródło: