Medycyna wymaga od lekarzy ciągłego uczenia się i doskonalenia. W dobie społeczeństwa informacyjnego, w którym dla każdego człowieka najważniejsza staje się informacja, poleganie na podręcznikach nie wystarcza. Na szczęście z pomocą przychodzi technologia, a wraz z nią nowe metody poszerzania wiedzy.
E-learning
Jedną z coraz popularniejszych metod dokształcania jest e-learning. To naprawdę godna polecenia alternatywa zdobywania nowych umiejętności i wiedzy, również medycznej. E-learning to system nauczania zdalnego — pozwala na ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej.
Dzisiaj możemy uczyć się za pomocą komputera czy smartfona w dowolnym miejscu i niemalże wszystkiego. Kursy i szkolenia online zawdzięczają swoją popularność prostej formule, szerokiej dostępności, atrakcyjnym cenom i coraz lepszej jakości. E-learning jest również wygodny — to odpowiedź na potrzeby osób aktywnych, szanujących swój czas, który przecież dla lekarzy jest bardzo cenny.
Studenci uczestniczą w wirtualnej operacji
14 kwietnia 2016 roku Shafi Ahmed – specjalizujący się w zwalczaniu komórek rakowych – przeprowadził operację, której towarzyszyły kamery pozwalające na rejestrację obrazu w 360 stopniach, w rozdzielczości 4K. Kamery obserwowały, jak krok po kroku lekarz przeprowadza zabieg. Cała operacja była transmitowana na żywo. Studenci mogli za pomocą specjalnej aplikacji oraz gogli VR śledzić i komentować dwugodzinny zabieg — to prawie jakby w nim uczestniczyli. Wartość edukacyjna wyniesiona z takiego doświadczenia jest wręcz nieoceniona i może z pewnością zastąpić kilkusetstronicowy podręcznik.
Wirtualne serce
Studenci medycyny Uniwersytetu Opolskiego wykorzystują wirtualną rzeczywistość w nauce. Za pomocą aplikacji „Wirtualne serce” i gogli VR przyszli lekarze poznają anatomię tego organu. Widzą serce w 3D oraz trzy jego przekroje, a także to, jak pracuje każda z zastawek. Studenci mogą obserwować też nieprawidłowości w pracy serca. Dzięki tej nowatorskiej metodzie nauczania, wykładowcy Uniwersytetu Opolskiego mogą przygotować studentów do zajęć klinicznych.
Mają okazję zobaczyć, jak wygląda zdrowe, a jak chore serce. Taki sposób nauczania oprócz tego, że jest zdecydowanie bardziej atrakcyjny dla przyszłego lekarza, to również bardziej skuteczny. Ciągła edukacja w środowisku lekarzy jest konieczna, a nadążanie za coraz nowymi metodami leczenia nie jest proste. Specjaliści z różnych zakątków świata chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem — na szczęście technologia znacznie ułatwia ten proces, a z czasem nowatorskich metod nauczania może jedynie przybywać.
Opracowanie własne/Redakcja
Źródło: