Dzięki inteligentnej technologii automatyzacja osiąga nowe poziomy. Sektor opieki zdrowotnej również czerpie z tego korzyści. Roboty TUG i HOMER amerykańskiej firmy Aethon zostały zaprojektowane do pracy w szpitalach. Ich zadaniem jest roznoszenie i dostarczanie sprzętu będącego na wyposażeniu szpitali.
Roboty na pomoc pielęgniarkom
Nie jest tajemnicą, że służba zdrowia cierpi na brak pielęgniarek i dodatkowego personelu. Przy obecnym deficycie kadrowym potrzebne są też rozwiązania, które zwiększą efektywność lekarzy i pielęgniarek w codziennej pracy. Powszechnie wiadomo, że roboty nie zastąpią w pełni człowieka, jednak znacząco odciążą personel od nadmiaru obowiązków.
My name is TUG, my name is HOMER
Początkowo robot TUG był jedynym robotem szpitalnym. Był odpowiedzialny za dostarczanie próbek, medykamentów w szpitalach. Później “dołączył” do niego robot HOMER. Został on wzbogacony o technologię etykiet RFID. Od tej pory TUG i HOMER tworzą uzupełniający się duet. Są kompletnym systemem — pilnują porządku w szpitalach i usprawniają pracę personelu poprzez roznoszenie potrzebnego sprzętu i próbek medycznych.
Te dwa roboty świetnie sprawdzają się jako wsparcie systemu zarządzania wyposażeniem szpitali. Potrafią szybko namierzyć i przynieść dowolne obiekty. HOMER porusza się po szpitalu, poszukując nieużywanego wyposażenia, takiego jak podnośniki, stojaki, wózki inwalidzkie i inne. Każdy z poszukiwanego sprzętu jest identyfikowany poprzez odczyt etykiet RFID. Robot TUG dostarcza sprzęt tam, gdzie jest akurat potrzebny lub odnosi go z powrotem na swoje miejsce.
Pełna (i ciekawa) specyfikacja robotów
TUG potrafi nie tylko dostarczać sprzęt, posiłki, medykamenty. W jego zakresie obowiązków znajdują się również:
– dostarczanie lekarstw zgodnie z harmonogramem i receptą,
– pobieranie próbek,
-: dostarczanie kart pacjentów,
– obsługa logistyczna laboratorium, banku krwi,
– dostarczanie bielizny i prześcieradeł do pralni, roznoszenie czystych tkanin na sale.
Całkiem spory zakres obowiązków, prawda? Czy zostają więc jakieś zadania dla HOMERA? Oczywiście! Dzięki pracy HOMERA możliwe jest zarządzanie sprzętem będącym na wyposażeniu szpitala: pompami, fotelami na kółkach, monitorami, respiratorami, łóżkami itp. Jest swego rodzaju “strażnikiem” sprzętu — ściąga jednocześnie obowiązek zarządzania sprzętem z personelu szpitala.
Korzyści z tego jest wiele: zwiększenie wydajności i satysfakcji personelu szpitala, zwiększenie efektywnego wykorzystania sprzętu medycznego, zmniejszenie kosztów dzierżawy sprzętu medycznego, niższe koszty utrzymania personelu medycznego.
TUG i HOMER zastąpią ludzi?
Jeden robot może wykonywać pracę 5-6 pracowników. Ich największą zaletą jest to, że nie pobierają pensji, więc dodatkowo nie przyczynią się do wzrostu i tak już wysokich kosztów opieki zdrowotnej.
Kiedy TUG i HOMER pojawią się w polskim szpitalu? I czy w ogóle to nastąpi? Jeśli tak, to zapewne nieprędko, ponieważ technologia robotów jest dla wielu nowością. Jak każda nowa technologia, potrzebuje czasu na wdrożenia.
Opracowanie własne/Redakcja
Źródło: