Jak wygląda aktualna sytuacja szpitali w kontekście wdrażania innowacji technologicznych? Zespół marki Lideo – opiekuna merytorycznego portalu cyfrowyszpital.pl – postanowił przeprowadzić badania, by odpowiedzieć na to pytanie. O czym przeczytamy w raporcie „Innowacja po polsku. Dwa oblicza polskich szpitali”?
Innowacja innowacji nierówna
Zespół badawczy przeprowadził wywiady z 40 przedstawicielami jednostek publicznych i niepublicznych służby zdrowia. Wśród nich były osoby pracujące w samodzielnych publicznych szpitalach, zakładach opieki zdrowotnej, jednostkach budżetowych, prywatnych przychodniach, fundacjach i stowarzyszeniach.
Zebrane odpowiedzi jasno wskazują, że tak jak różnorodna była próba badawcza – tak różnorodne jest postrzeganie innowacji w szpitalach. Przykład? Większość ankietowanych postrzega innowacje w niewłaściwy sposób i nie wiąże jej z korzyścią dla wszystkich interesariuszy. Bo innowacją okazuje się tylko transformacja cyfrowa (dla 62% ankietowanych to wdrożenie systemu zarządzania danymi), innowacją okazuje się każde usprawnienie (bez względu czy związane jest z remontem, czy optymalizacją pracy).
Dwa oblicza polskich szpitali
Twórcy raportu porównują sytuację wdrażania innowacji w szpitalach do historii Doktora Jekyll’a i Pana Hyde’a. Szpitale funkcjonują na co dzień w potrzasku – między świadomością potrzeby innowacji, a niewłaściwym jej wdrażaniem.
Jakie przeszkody stają na drodze wdrażania innowacji? Kto wdraża nowe rozwiązania? Skąd czerpią inspiracje pracownicy służby zdrowia? Warto sięgnąć do raportu „Innowacja po polsku. Dwa oblicza polskich szpitali”, by poznać odpowiedzi na te pytania.
Ważna jest perspektywa
Raport przygotowany przez zespół Lideo nie jest krytyką służby zdrowia, ani pracą naukową. To swego rodzaju manifest nadziei na „Mądre Leczenie”. Mądre, czyli takie, w którym w centrum uwagi jest pacjent i jego dobro, a personel ma do dyspozycji technologie, które wspierają proces diagnozy, leczenia, w ogóle opieki nad pacjentem.
Informacje zebrane w raporcie pozwalają również poznać perspektywę pracowników medycznych. To oni są najważniejszym ogniwem w kwestii wdrażania zmiany, ale również odkrywania realnych potrzeb. To oni stają się „agentami zmiany” – czyli osobami, które potwierdzają w swoim otoczeniu słuszność wprowadzanych zmian, rozumieją ich sens i potrafią wytłumaczyć kolejnym członkom zespołu.
Przed nami jeszcze dużo pracy. Wierzymy jednak, że razem uda się przeprowadzić polskie szpitale przez zmianę, którą sami dostrzegają i której sami chcą, tak by mądre leczenie nie było tylko kreacją wyobraźni, ale rzeczywistością. Tu i teraz.
Tutaj możesz przeczytać pełny raport.
Redakcja